Teemat: drama, theater, competition
Kirjoittaja: Morten Jaeger
Sisältää fyysistä pelaamista: Paljon
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Palkittu Fastaval 2013 parhaana skenaariona. Käännetty ensimmäistä kertaa kokonaan englanniksi Tracon Hitpoint 2017 tapahtumaan.
In 1982, theatre director Edward Fehmerling achieved his big breakthrough as a playwright and director of the play Plexiglass. The play was about individual isolation and alienation in modern society. It was performed by five people who, throughout the whole show, where incarcerated in separate glass cabinets. The dialogue could only be heard distorted through intercoms, telephones, e.g. A large TV screen was hung above the stage, bombarding people with stressful sensory input.
The focus of the scenario is the rehearsals where five actors struggle to get a spot in the central scene of the play. As part of their rivalry, the actors push themselves and each other to the limit as they engage in immersion techniques and interpersonal liaisons.
Teemat: tunnelmavetoinen, kauhu, pelaajakeskeinen
Kirjoittaja: Alex Uth
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Aloittelijaystävällinen
Pientaloalue, kesä, nyt. Nuoresta parista on tullut vanhempia ensimmäistä kertaa. Yhtäkkiä elämän valtaa rakkaus, niin heiveröinen, mutta samaan aikaan myös niin väkivaltainen. Yhtäkkiä elämän valtaa vauvan tuoksu. Hapsottava tukka, harovat sormet. Ahneet äänet.
Ja sitten alkaa piiritys. Äänet. Hiipivä kylmyys. Pelko.
Lars ja Helene taistelevat lapsensa elämästä. Joka ilta tumma hahmo mustine lastenvaunuineen odottaa heidän talonsa ulkopuolella. Se odottaa, että he vihdoin antavat sille, mitä se haluaa. Se odottaa heidän antavan periksi.
Jos pidät elokuvista kuten Pan's Labyrinth tai Kuudes aisti, tämä skenaario on sinulle. Tanskalaista Fastaval-freeformia.
Materiaali englanniksi. Pelataan suomeksi tai tarvittaessa englanniksi.
Teemat: ystävyys, kuolema, homomiehet
Kirjoittaja: Tor Kjetil Edland
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Aloittelijaystävällinen
I Say a Little Prayer seuraa viiden nuoren homomiehen elämää AIDS-epidemian alkuaikoina 1980-luvulla. Skenaariossa pelataan heidän seksuaalisia ja romanttisia seikkailujaan ja tarinaa siitä, kuinka heidän ystävyytensä kehittyy ja muuttuu vuosien aikana epidemian koetellessa yhteisöä. "Kuoleman arvonta" paljastaa, että kuka ystävistä kuolee ennen tarinan loppua ja kuinka tämä vaikuttaa muiden elämään. Tämä on skenaario pelaajille, jotka haluavat pelata emotionaalisen ja pelottoman tarinan monitahoisista suhteista. Pelaajien sukupuolella ei ole väliä vaikka kaikki hahmot ovat miehiä.
Tervetuloa Hitpointtiin! Avajaisissa sinut toivotetaan tervetulleeksi tapahtumaan, sekä kerrataan käytännön asioita.
Metahuone on liveroolipeleissä käytetty erillinen tila, joka mahdollistaa pelin ajasta ja paikasta poikkeavien kohtausten pelaamisen ja sitä kautta pelikokemuksen syventämisen. Black Box -larppien tapaan metahuoneessa voidaan lisäksi hyödyntää valo- ja äänitekniikkaa, mikä usein tukee pelaajan eläytymistä kohtauksessa. Ohjelmassa pohditaan niin metahuoneen mahdollisuuksia kuin käytännön toteutusta, esimerkkeinä mm. Homefront, jossa metahuoneessa elävöitettiin brittiläisten sotatraumapotilaiden kokemuksia toisessa maailmansodassa, ja Marras, jossa pelaajat käsittelivät maailmanloppuun liittyviä teemoja menetyksen tunteen ja menneisyyden kohtausten kautta.
Petri Leinonen ja Ville Takanen kokeilevat tulevissa peleissään +H ja The Quick tapoja uudistaa skenaarioiden ja seikkailujen suunnittelua sekä läpivientiä uuden aallon amerikkalaisten indie-pelien ajatuksilla.
Tule kuulemaan miten Story Games ja Powered by the Apocalypse peleissä ideoituja temppuja voidaan käyttää niin perinteisten roolipelien kuin freeformin suunnittelussa, kirjoittamisessa ja läpiviennissä. Voiko mekaniikasta olla apua mysteeripelissä? Miten arvoituksen tutkimista voi rakenteellistaa säännöillä? Mitä hyötyä tarinamekaniikoista ylipäätään voi olla hahmo- tai eläytymislähtöisissä peleissä? Pyrimme vastaamaan näihin kysymyksiin selkeästi käyttäen esimerkkejä pelatuista testipeleistä ja skenaarioista.
Miten tehdä larpista paras mahdollinen kokemus, olipa sitten järjestäjä tai osallistuja? Ohjelmassa käydään läpi mm. mitä tehdä ennen peliä, mikäli hahmo jättää sinut lukemisen jälkeen kylmäksi, miten pelaajahuolto kannattaa järjestää, mitä pelin aikana voi tehdä oman ja muiden pelin parantamiseksi, sekä miten toimia pelin jälkeen jos jokin jäi kaivelemaan. Ohjelmassa on myös tilaa kysymyksille ja keskustelulle, ja sen sisältö antaa varmasti uusia ideoita sekä kokeneille että aloitteleville pelaajille ja järjestäjille.
Mikä on Suomen pelimuseo ja miten se liittyy roolipeleihin? Tule kuulemaan pelimuseon roolipeleihin liittyvistä suunnitelmista ja esittämään kysymyksiä. Muistathan, että Tracon Hitpointin rannekkeella pääset tutustumaan pelimuseoon tämän viikonlopun ajan 6 euron hintaan.
Teemat: war tragedy, trench poetry, personal
Kirjoittaja: Troels Ken Pedersen
Sisältää fyysistä pelaamista: Ei yhtään
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
“It is sweet and fitting to die for your country”
-Horace
For very different reasons, three young English soldiers and a nurse have volunteered for service on the Western Front during World War I. They cope with the horror of war through friendship, and will come away forever changed – or die. This game explores belief and doubt, and meaningful connection in the face of death, set against a backdrop of barbed wire, gas masks, and broken hearts.
Dulce et decorum uses ensemble play, storytelling and story game techniques to support immersive character drama. Through collaborative storytelling, the group builds up the reality of war and life on the front and uses that to pressure the characters. A simple mechanical system shapes and follows the fiction. The players wield the tools of the game – cold facts and authentic trench poetry.
Teemat: tragikomedia, alzheimer, close to home
Kirjoittaja: Frederik Berg Østergaard
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Muistatko ensimmäisen hahmosi? Millainen hän oli, ja kuinka hän oli jonkinlainen versio itsestäsi. Muistatko hänen suurimmat seikkailunsa, ensimmäisen veritekonsa, ensitapaamisen rakastettunsa kanssa ja kuinka hän silloin kerran vaipui epätoivon syövereihin?
Nämä hahmot ovat kuin pieniä rinnakkaistodellisuuksia elämässämme, ystäviä, joita emme koskaan unohtaneet. Ne ovat osa meitä ikuisesti.
Skenaario sijoittuu vanhainkotiin, jonka asukkaat ovat Alzheimeria sairastavia roolipelaajia. He kamppailevat päivittäin Post-roolillisen hahmoregressiosyndrooman kanssa.
Vi åker jeep- ja Fastaval-traditioita edustava suunnittelija Frederik Berg Østergaard suunnitteli skenaarion alkuperäiseltä nimeltään ”De Gamles hjem” Fastaval-roolipelitapahtumaan 2013.
Teemat: elämä ja kuolema
Kirjoittaja: Tor Kjetil Edland
Sisältää fyysistä pelaamista: Paljon
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Limbo on norjalaisen Tor Kjetil Edlandin chamberlarp, joka käsittelee eksistentiaalisia valintoja hiukan absurdissa versiossa tuonpuoleisesta. Peli sijoittuu paikkaan elämän ja kuoleman välillä, ajan tuolle puolen, paikkaan jossa pohtia elettyä elämää ennen palaamista takaisin tai astumista tuonpuoleiseen ja tuntemattomaan. Hahmot ovat ryhmä ihmisiä omasta ajastamme ja yhteiskunnastamme jotka häilyvät elämän ja kuoleman välillä.
Mikä on roolipeli? Paljonko Suomessa on roolipelaajia? Miten roolipelejä tutkitaan? Miksi pelitutkimusta opetetaan yliopistossa? Tampereen yliopiston tutkija Jaakko Stenros esittelee suomalaista peli- ja roolipelitutkimusta.
Fanilehden julkaisu – miksi sellaista kannattaa puuhata ja miten päästä alkuun? Puhuja on SL&VLzinen päätoimittaja ja lehden numeroita on valmistunut tähän mennessä kaksi – kolmas on työn alla. Puhuja ei siis ole kokenut konkari, mutta kertoo mitä on oppinut ja kuuntelee myös mielellään.
Esitelmässä käydään läpi lehden aiheen valinta, sisällön löytäminen, taide, taitto, sähköinen ja fyysinen julkaisu, kaupallisuus, sekä erilaisia vastaatulleita ongelmia.
"Prinsessa Nejah myy nimensä, menneisyytensä ja kasvonsa. Entisestä aatelisneidosta tulee katutanssija, varas ja vakooja, ja lopulta koko valtakuntaa ravistelevan verisen salaliiton avain. Käärmetanssin askeleet vievät hänet Galthin slummeista aina Borvarian varjoihin asti."
Käärmetanssija (Arktinen Banaani 2016) on ensimmäinen täysimittainen Praedor-romaani ja 450-sivuisena melkoinen tiiliskivi sellaiseksi. Kirjailija ja roolipelikirjailija Ville "Burger" Vuorela kertoo kuinka 16 vuotta seikkailuja ja pelihahmoja kääntyi seikkailuromaaniksi ja millaisia vaikeuksia ja kommelluksia aikuisille tarkoitetun fantasian kirjoittaja saattaa kokea.
Perustietoutta pöytäroolipelaamisesta ja pelinjohtamisesta asiaa harkitseville aikuisille. Sitten ohjeet miten oma peli käynnistetään ja pidetään käynnissä. Lopuksi vinkkejä miten ongelmatilanteet hoidetaan. Luento sopii niin aloittelijalle kuin omaa peliään edelleen kehittäville pelaajille ja pelinjohtajille.
Tässä ohjelmassa käsitellään historiallisia tapahtumia pelinjohtajan apuvälineinä, siinä miten tällaisista asioista voi hakea inspiraatiota monenlaisiin peleihin. Ohjelma on aloittalijaystävällinen.
Dungeons & Dragons, ensimmäinen nykymuotoinen roolipeli, julkaistiin yli 40 vuotta sitten. Sen kulttuurillinen merkitys on ollut valtaisa ja se on ollut parhaimmillaan samanaikaisesti sekä maailman myydyin että toiseksi myydyin roolipeli. Katsaus Dungeons & Dragonsin historiaan ja merkitykseen tavaramerkkiä laajemmin.
Teemat: drama, theater, competition
Kirjoittaja: Morten Jaeger
Sisältää fyysistä pelaamista: Paljon
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Palkittu Fastaval 2013 parhaana skenaariona. Käännetty ensimmäistä kertaa kokonaan englanniksi Tracon Hitpoint 2017 tapahtumaan.
In 1982, theatre director Edward Fehmerling achieved his big breakthrough as a playwright and director of the play Plexiglass. The play was about individual isolation and alienation in modern society. It was performed by five people who, throughout the whole show, where incarcerated in separate glass cabinets. The dialogue could only be heard distorted through intercoms, telephones, e.g. A large TV screen was hung above the stage, bombarding people with stressful sensory input.
The focus of the scenario is the rehearsals where five actors struggle to get a spot in the central scene of the play. As part of their rivalry, the actors push themselves and each other to the limit as they engage in immersion techniques and interpersonal liaisons.
Teemat: realismi, kummitustarina, vaikeneminen
Kirjoittaja: Mikkel Bækgaard
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Aloittelijaystävällinen
Zenia on kuollut, mutta kukaan ei tiedä sitä - ehkä hän ei itsekkään todella tiedä sitä. Hän oli vain 13 ja sanoin kuvaamaton on tapahtunut. Kukaan ei tiedä mitä tapahtui, kukaan ei voi puuttua asiaan. Hän haluaa apua. Hän huutaa, mutta kukaan ei kuule. Kukaan muu kuin eläköitynyt sosiaalityöntekijä, joka onnistuu saamaan yhteyden siihen, mikä asuu tuonpuoleisessa.
Vasenin tie on pelottava mutta silti hillitty tarina lasten hyväksikäytöstä. Sitä voi kutsua myös realistiseksi kummitustarinaksi. Skenaario yhdistää puhuttelevan tarinan ja sivuhahmojen vahvan käytön nerokkaaseen tapaan tuoda peliin se, mitä ei voi käsitellä.
Teemat: draama, katastrofi, realismi
Kirjoittaja: Vili Nissinen
Sisältää fyysistä pelaamista: Paljon
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Peli kuvaa kahden hyvin erilaisen maailman ristiriitoja, konflikteja ja kohtaamisia. Manhattanin hienostorouvat istuvat iltaa pilvenpiirtäjän huipulla cocktailien parissa. Toisaalla queer-posse istuu Bernien kellariloukossa Brooklynissa. Kiki on käynnissä. Toisistaan tietämättömien ryhmien kohtalot alkavat nivoutua toisiinsa. Yksilön sisäinen tyhjyys ja kurjuus muuttuu kollektiiviseksi katastrofiksi.
Peli on tyyliltään Nordic Larpia. Se on realistinen ja ammentaa teatterin/elokuvan draamaperinteestä. Peli sopii kokeneemmille aikuispelaajille, jotka haluavat kokea ja pelata suuria tunteita ja suurta draamaa. Pelissä käsitellään mm. alkoholismia, perheväkivaltaa, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, hyväksikäyttöä, kuolemaa, iloa, surua ja ystävyyttä.
Luento hahmojen välisistä riidoista, ystävyydestä, johtajuudesta ja romantiikasta. Roolipelaaminen on usein tarina- tai hahmovetoista, mutta myös hahmoryhmän sisäiset suhteet tarjoavat mahtavan määrän potentiaalista peliä. Ohjelmanumerossa käydään läpi käytännön neuvoja ja ideoita hahmosuhteiden mehevöittämiseen Ropeconista tuttuun Peruskoulu-tyyliin.
Vaikka useat pelit ovatkin yhdessä toteutettua tarinankerrontaa pelaajien ja pj:n välillä, monet kamppanjat rakentuvat myös pelinjohtajan vision ja designin ympärille. Onko mahdollista rakentaa brändi pelinjohtamisesta? Onko tarvetta olla profiiloitunut pelinjohtaja? Sarjapelinjohtaja kertoo näkemyksiään roolipelikampanjoiden profiloimisesta ja brändäämisestä.
Mitä tulitaistelussa tapahtuu ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Mitä simuloinnissa pitäisi olla maukana ja mikä kannattaa jättää pois. Lopuksi miten ainakin osaa näistä tekijöistä voitaisiin simuloida pöytäroolipelissa. Luento on suunnattu lähinnä pelisuunnittelijoille.
Kaikkialla Jaconian ympärillä levittäytyy Borvaria, kirottu maa ja kuoleman valtakunta. Se on jättiläismäinen rauniokaupunki, eikä kukaan tiedä mitä sen tuolla puolen on. Jotkut uskontokunnat uskovat, ettei mitään. Rehellisesti sanoen, Petri Hiltunen ja Ville "Burger" Vuorela eivät olleet alkujaan kiinnostuneita Borvariasta. Nyt ajat ovat muuttuneet ja vuoden 2017 lisäkirja Praedor-roolipeliin, "Kirottu kirja", tulee viemään seikkailijat kauas elävän maailman rajojen taakse.
Ville "Burger" Vuorela kertoo mikä sai mielen muuttumaan, milllaista kirotulla maalla on ja mitä uhkarohkeat löytöretkeilijät voivat toivoa löytävänsä elävän maailman rajojen takaa. Jotkut sanovat hänen vastaavan myös kysymyksiin.
Jopa 30 pelaajaa voi osallistua 15min kestävään hiddenrole-peliin jossa kaksi joukkuetta järjestävät joukkueiden avainhahmoja kahteen huoneeseen. Selviääkö Presidentti pommi-iskusta? Pelataan useampi kierros.
Teemat: vaatesuunnittelu, tositelevisio, paperinuket
Kirjoittajat: Kristian Bach Petersen & Oliver Nøglebæk
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Aloittelijaystävällinen
Neljä lahjakasta muotisuunnittelijaa valmiina taisteluun tositelevisiokilpailun voitosta aseinaan sakset, kankaat ja salajuonet. Paninaro on komedia kuolemanvakavasta kilpailusta, tunteilla mässäilevästä reality-sarjasta ja ennen kaikkea vaatesuunnittelusta. Skenaariossa pelaajat askartelevat vaatteita paperinukeille mahdottoman lyhyessä ajassa.
Teemat: ihmissuhteet, arvovalinnat, naisten asema
Kirjoittajat: Susanne Vejdeno & Daniel Armyr
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Aloittelijaystävällinen
Isoäidin isoäidin äidin perintötiara on herkkävireinen roolipeli länsieurooppalaisten naisten perinteistä, historiasta ja äitien ja tyttärien suhteista. Hahmot ovat kuusi naista samasta suvusta alenevassa polvessa: kolme elävää naista ja kolme haamua. Pelissä on vain naishahmoja, mutta pelaajat voivat mainiosti olla mitä sukupuolta tahansa.
Isoäidin Isoäidin Äidin perintötiara on aina siirtynyt suvussa äidiltä tyttärelle – joillekin se on hyödytön vanhanaikanen koru joka pitäisi vain myydä, toisille taas mittaamattoman arvokas sukukalleus joka yhdistää menneisyyden nykyiseen ja tulevaan. Nyt tiaran tämänhetkinen omistaja on päättänyt myydä sen, antaakseen tyttärelleen paremmat eväät elämään kuin hänellä itsellään oli.
Teemat: Music, Love, Madness
Kirjoittajat: Maria & Jeppe Bergmann Hamming
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonki verran
Semilive-tyylillä pelattavaa ihmissuhdedraamaa kevyellä improlla.
Kuolinvuoteellaan mielipuoli muistelee ja kuvittelee mennyttä elämäänsä. Näistä mietteistä syntyvät tämän pelin kohtaukset. Pelissä pelataan vaihtelevasti hullujen säveltäjien ongelmallisia ihmissuhteita ja rakkaustarinoita 1800-luvun lopun Saksassa.
Peli pelataan suomeksi, mutta pelaajien pitää osata lukea englantia. Perustiedoilla musiikista ja historiasta pärjää hyvin. Kevyt pilke silmäkulmassa on hyväksi, mutta huumoripeliä kannattaa etsiä muualta.
Fastavalissa 2015 skenaario voitti sarjat paras skenaario, parhaat mekaniikat ja yleisön suosikki.
Kaukana tulevaisuudessa Han Americano-Optimuksen omistama valtava avaruusalus lentää kohti tuntematonta päämääräänsä. Aluksen Pizzakerho on juuri aloittamassa kokouksen jossa heillä on edessään suuri päätös: Mitä pizzaa he ostavat?
Monet heistä ovat säästäneet monta vuotta että heillä olisi varaa edes yhteen palaan ja heidän ainoa toivonsa maistaa tätä himoittua herkkua on yhdistää rahansa jonkun toisen rahojen kanssa. Saavatko kaikki pizzaa vai jääkö joku nuolemaan näppejään?
Pizzaa avaruudessa on humoristinen ja kevyt neuvottelularppi, jonka jälkeen luultavasti kärsit himosta pizzaan. Peliin mahtuu pelinjohtajan lisäksi kahdeksan ihmistä. Liveroolipeli perustuu PizzaQuest-nimiseen freeform-peliin. Peli on aloittelijaystävällinen ja ennen sen aloitusta pelaamme noin 15 minuuttia pitkän improvisaatiohenkisen superminilarpin jotta saamme kaikki kunnolla messiin!
Mitä miekka tai 5.56NATO tekee ihmiskeholle? Millaisen vamman kanssa soturi voi jatkaa taistelua? Kuinka realistinen (tai uskottavan epärealistinen) roolipeli voi mallintaa hahmojen haavoittumista. Mitä on stopping power ja miksi siitä riidellään yhä? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin pyritään antamaan vastauksia tällä erilaisten aseiden aiheuttamia vammoja sekä roolipelien vahinkomallinnusta käsittelevällä luennolla.
Teemat: vaatesuunnittelu, tositelevisio, paperinuket
Kirjoittajat: Kristian Bach Petersen & Oliver Nøglebæk
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Aloittelijaystävällinen
Neljä lahjakasta muotisuunnittelijaa valmiina taisteluun tositelevisiokilpailun voitosta aseinaan sakset, kankaat ja salajuonet. Paninaro on komedia kuolemanvakavasta kilpailusta, tunteilla mässäilevästä reality-sarjasta ja ennen kaikkea vaatesuunnittelusta. Skenaariossa pelaajat askartelevat vaatteita paperinukeille mahdottoman lyhyessä ajassa.
Teemat: Play up the positive
Kirjoittaja: Tobias Wrigstad
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Happy Ends wants to make you happy. It wants you to understand that there is power in the good stuff, not just in trying to be the person that’s worst off. Let’s explore the delicacy and intimacy of happiness together.
Happy Ends is a feel-good scenario. There's no character ownership, no character immersion but instead story immersion, and still aims for bleeding of positive feelings. Challenging and rewarding scenario.
Teemat: kontakti-improvisaatio, feminismi, kehonkieli
Kirjoittajat: Frida Karlsson Lindgren ja Sofia Stenler
Sisältää fyysistä pelaamista: Paljon
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Lyhyt nano-skenaario #Feminism -antologiasta. Pelataan peräkkäin "Curtain Call" nano-skenaarion kanssa. Yhteinen ilmoittautuminen ja samat pelaajat. Kesto yhteensä 90 minuuttia.
“In our culture, the way we are gendered restricts how and where we are permitted to move our bodies. This scenario explores that. It is a nonverbal game and plays with exaggerated stereotypes, to magnify these patterns and thereby make them visible. Furthermore, we hope you will simply enjoy moving together.”
Asiasanat: dancing, nonverbal interaction, physical contact, intergroup dynamics
Intensiivisyys: 2/5
Pelitekniikkana käytetään kontakti-improvisaatiota eli liikumme tilassa.
Teemat: musiikki, feminismi, ikääntyminen
Kirjoittaja: Sarah Lynne Bowman
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonki verran
Peli on tarkoitettu vain täysi-ikäisille pelaajille
Lyhyt nano-skenaario #Feminism -antologiasta. Pelataan peräkkäin "Restrictions" nano-skenaarion kanssa. Yhteinen ilmoittautuminen ja samat pelaajat. Kesto yhteensä 90 minuuttia.
“By the time you’re twenty-five, they’ll say, ‘You’ve gone and blown it.’
By the time you’re thirty-five, I must confide you will have blown them all.
Right on cue, just act surprised when they invite you to take your curtain call.”
—Tori Amos
A larp about the experiences of a woman in the music industry over the course of four decades.”
Asiasanat: popular culture, music, aging
Intensiivisyys: 4/5
Kiinnostaako oman pelin tekeminen? Pelisuunnittelun opettajan vetämässä pajassa aloitetaan pelisuunnittelun perusteiden luennolla ja edetään sitten käymään porukalla läpi kuuntelijoiden omia peli-ideoita ja -raakileita.
Teemat: selfie, feminismi, tunteet
Kirjoittaja: Kira Magrann
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Lyhyt nano-skenaario #Feminism -antologiasta. Pelataan peräkkäin “Something to Drink with That, Sir?” nano-skenaarion kanssa. Yhteinen ilmoittautuminen ja samat pelaajat. Kesto yhteensä 60 minuuttia.
“Selfie is an intimate game about feelings in images.”
Asiasanat: selfies, emotions, communication, mutual support
Intensiivisyys: 2/5
Tarvitset mukaasi etukamerallisen älypuhelimen.
Teemat: lentoemännät, tunnetyö, feminismi
Kirjoittaja: Evan Torner
Sisältää fyysistä pelaamista: Jonkin verran
Lyhyt nano-skenaario #Feminism -antologiasta. Pelataan peräkkäin "Selfie" nano-skenaarion kanssa. Yhteinen ilmoittautuminen ja samat pelaajat. Kesto yhteensä 60 minuuttia.
“A woman flight attendant performs emotional labor to serve three different male passengers.”
Asiasanat: flight attendant, feelings, emotional labor, stress
Intensiivisyys: 3/5
Petri Hiltusen sarjakuvista alkunsa saanut "Praedor" on suurin suomalainen fantasianimike heti Muumien jälkeen. Vuonna 2016 siihen ilmestyi neljä teosta yhteensä kolmelta eri tekijältä kahdessa eri kustantamossa. Vuoden 2017 julkaisuohjelmassa on jo kaksi teosta kahdelta eri tekijältä. Larppeja on pidetty, videopelejä on suunnitteilla ja elokuviakin on vuosien varrella ehdotettu. Praedorista on tullut brändi, jonka alle mahtuu kaikenlaista toimintaa kaikenlaisilta tekijöiltä.
Kaikki tämä on kerrassaan erinomaista, mutta lisääkin mahtuu. Ville "Burger" Vuorela, jonka käsialaa ovat Praedor-roolipeli sekä kirjat Vanha Koira ja Käärmetanssija, kertoo paitsi Praedoria koskevista tulevaisuudensuunnitelmista, niin myös siitä miten ja millaisilla ehdoilla sinä voisit toteuttaa Praedoriin liittyviä ideoitasi, ja miten me vanhemmat praedor-tekijät voisimme siinä auttaa.
Tracon Hitpointissa viikonlopun aikana on ollut käynnissä pelisuunnittelukilpailu, jonka pelejä on ollut mahdollista pelata tapahtumassa. Tule kuulemaan kilpailun tulokset.