Blackbox | Juhlasali | Luentosali | |
---|---|---|---|
12:00 | |||
13:00 | Avajaiset | ||
14:00 | Valokeila roolipeleissä | Roolipelit vasta-alkajille | |
15:00 | Kunniavieraspaneeli: Koko perheen roolipelit | ||
16:00 | Runkkarista punkkariksi – kyberpunk-roolipelien historia | ||
17:00 | ValintaEnnakkoilmoittautuminen | Pelisuunnittelupaja | Lohikäärmeliitto esittää: Parempaa roolipelaamista! |
18:00 | |||
19:00 | Roolipeliteoria ja sen opettelu | ||
20:00 | Mike Pohjola: Elämä ja teot | ||
21:00 | Miska Fredman: Elämä ja teot | Immersio roolipeleissä | |
22:00 | |||
23:00 | |||
00:00 | |||
01:00 | |||
09:00 | |||
10:00 | Miekat ja muut sivistyneemmän aikakauden aseet, miten niitä käytettiin | ||
11:00 | |||
12:00 | Things That Happen to Other PeopleEnnakkoilmoittautuminen | Interaktiivisuuden käsikirjoittaminen | |
13:00 | Blood Bowl ja monimuotoiset pelikokemukset | Duel Masters: Korttipelin alkeet ja anime tutuksi | |
14:00 | Roolipelisuunnittelu Ironspinen tyyliin | ||
15:00 | PRAEDOR 2000-2015: viisitoista vuotta Jaconian seikkailijoita | ||
16:00 | |||
17:00 | Päättäjäiset | ||
18:00 |
Tervetuloa tapahtumaan! Avajaisissa esitellään kunniavieraat ja käydään läpi viikonlopun ohjelmaa.
Jääkö jonkun hahmo muiden varjoon? Onko porukka pimennossa? Jääkö mielikuva pelimaailmasta hämäräksi? Nämä ongelmat, ja monet muut, voi korjata ja ehkäistä valokeilan taidokkaalla sivalluksella!
Huomion valokeila siirtyy, laajenee ja kapenee roolipelin aikana. Kuin elokuvan kamera se rajaa ympäristöä ja ohjaa huomiota. Toisin kuin moisessa passiivisessa mediassa, roolipeleissä valokeilan suuntaamiseen osallistuvat kaikki, ja siksi kaikkien on hyvä olla sinut sen käyttämisen kanssa. Jos keilat menevät ristiin, lopputuloksena voi olla sekasorto, itku ja hampaiden kiristely.
Tämä esitelmä käsittelee valokeilan vaikutuksia hahmoihin, tarinaan, pelin kulkuun ja pelaajiin itseensä. Tutkin valokeilaa ilmiönä sekä työkaluna, ja esimerkkien kautta esittelen keinoja sen tasapainoiseen käyttöön koko peliporukan toimesta.
Perustietoutta pöytäroolipelaamisesta ja pelinjohtamisesta asiaa harkitseville aikuisille. Sitten ohjeet miten oma peli käynnistetään ja pidetään käynnissä. Lopuksi vinkkejä miten ongelmatilanteet hoidetaan. Luento sopii niin aloittelijalle kuin omaa peliään edelleen kehittäville pelaajille ja pelinjohtajille.
Tracon Hitpointin kunniavieraat Miska Fredman ja Mike Pohjola ovat suunnitelleet roolipelejä kaikenikäisille. Mitä täytyy ottaa huomioon kun suunnitellaan kuusivuotiaalle? Kuinka peli sujuu koko perheen kesken? Tule kuuntelemaan Astraterran ja Myrskyn Sankareiden suunnittelijoita!
Mistä kyberpunk-roolipelit saivat alkunsa? Mitkä ovat niiden yhdistävät teemat? Luento pureutuu kyberpunk-aiheisten roolipelien historiaan, nykytilaan ja perintöön, sekä tarkastelee genreä yleisemmin.
He heräävät.
Heillä on edessään valinta, jonka ei ratkaise kuin yksi asia: kuolema.
Kuoleeko tappaja?
Vai kuoleeko viaton sielu?
Kuoleeko tulevaisuuden kannalta elintärkeä henkilö?
Vai joku joka on muutenkin lähellä elämänsä loppua?
Päästäänkö yhdellä kuolemalla?
Vai jääkö vain yksi henkiin?
Muuttuuvatko ihmiset pakokauhuisiksi eläimiksi?
Montako kyykäärmettä onkaan joukossa?
Valinta on sinun. Mutta aikaa ei ole rajattomasti...
Valinta on pelaajalähtöinen, sosialisointiin painottuva dystooppinen minilarppi, jossa on erittäin suuri todennäköisyys että hahmosi kuolee. Kuolleilla hahmoille on järjestetty eräänlaista if-gamea. Pelissä esiintyy rasistisia ja homofobisia hahmoja, sekä hahmoja joita on koulukiusattu joten mikäli koet kyseiset teemat liian raskaiksi, en suosittele tulemista! Jos voit pelata pelissä jossa näitä on mutta et voi pelata hahmoa joka on vaikkapa entinen kiusattu, voit tulla, mutta informoi asiasta ilmoittautuessa.
Kiinnostaako oman pelin tekeminen? Pelisuunnittelun opettajan vetämässä pajassa aloitetaan pelisuunnittelun perusteiden luennolla ja edetään sitten käymään porukalla läpi kuuntelijoiden omia peli-ideoita ja -raakileita.
"Eeppisiä hahmokohtaloita! Maailmaamullistavia tarinoita! Parempaa ajankäyttöä!
Keskustelemme yhdessä muun muassa siitä, millaiset säännöt tukevat eeppistä roolipelaamista, miten ekologiset hahmolokerot toimivat hahmosuunnittelussa sekä siitä, millainen pelaaminen edistää hahmokeskeistä draamaa.
Ohjelmassa myös: lokerotyöpaja!
Toinen tuleminen fantastisen vastaanoton muutoin animeconina tunnetussa suuressa suomalaisessa fanikulttuuritapahtumassa saaneelle eeppiselle roolipeliohjelmalle!"
Roolipelit ovat harrastuksena olleet olemassa jo kohta 40 vuotta, mutta teoreettinen pohja harrastukselle on vieläkin aika hajanainen. Roolipelikerho Excaliburissa on viimeisen vuoden aikana aktivoiduttu keskustelemaan aiheesta, ja nyt tulimme kertomaan mitä tähän mennessä on opittu. Esitys pohjaa pitkälti Big Model:iin, mutta käymme läpi myös keskustelujen järjestämistä sekä tuloksien hyödyntämistä itse roolipeleissä.
Kunniavieras Mike Pohjola kertoo pelisuunnittelijan ja kirjailijan elämästään, larppaamisesta ja muista projekteistaan.
Kunniavieraamme Miska kertoo miten siniselle ruutuviholle tehdyistä peleistä on lopulta päädytty ammattipelisuunnittelijaksi.
Immersio on tila, jota monet roolipelaajat sanovat pitävänsä peleissään tavoittelemisen arvoisena. Käsitteen merkityksestä ei silti tunnu olevan minkäänlaista yhteisymmärrystä, joten keskustelu aiheesta taantuu usein riitelyksi. Luennolla esitellään ensin, millaisia erilaisia mielentiloja roolipelaajat kuvaavat esimerkiksi käsitteillä immersio, uppoutuminen tai eläytyminen. Lopuksi pohditaan keinoja saavuttaa ja ylläpitää näitä tiloja pelaajan, pelinjohtajan ja pelisuunnittelijan roolissa.
Keskustelua historiallisista aseista niiden käyttötavoista, yleisistä väärinkäsityksistä aseisiin liittyen sekä mitä tietämys näistä tarjoaa roolipelikokemukselle.
Neljä ihmistä kertomassa tarinoita sisällissodan rikki runtelemassa valtiossa. Tarinoita jotka auttavat selviämään päivästä seuraavaan. Fastavalille tyypilliseen tapaan skenaario on kohtauskäsikirjoitettu, mutta samaan aikaan sisältää improilua kysymyksillä tuetun tarinankerronnan muodossa. Lisäksi pelissä pelataan koko keholla ("semi-larp"-tyyliin). Sisältää enimmäkseen ihmissuhdedraamaa, aikuisia teemoja ja tunteita!
Pelaajien määrä: 4
Mike Pohjola on tehnyt osallistuvaa ja interaktiivista tarinankerrontaa monessa eri muodossa: transmediaa, roolipelejä, larppeja, interaktiivista teatteria ja valinta romaaneja. Mutta miten tarinan voi kirjoittaa, jos katsoja, lukija tai pelaaja saa valita, mitä siinä tapahtuu? Interaktiivisuuden käsikirjoittamisen lyhyt oppimäärä.
Blood Bowl on kulttiklassikon aseman saavuttanut vuonna 1986 julkaistu miniatyyreilla pelattava lautapeli.1 Siinä erilaiset fantasiarodut ottavat toisistaan mittaa amerikkalaista jalkapalloa ja rugbya muistuttavassa urheilulajissa. Lautapelistä on vuosien saatossa julkaistu useita laitoksia, ja siitä on tehty erilaisia digitaalisia adaptaatioita. Viimeistään Cyaniden julkaisema tietokone- ja konsolipeli toi Blood Bowlin myös suuremman yleisön tietoisuuteen. Mikä on pelin suosion salaisuus? Miten eri tavoin peliä pelataan? Kuinka vannoutuneet harrastajat kokevat pelin modernit inkarnaatiot? Onko fyysinen ja digitaalinen Blood Bowl sama peli ensinkään? Tässä esityksessä pohditaan näitä, ja muita Blood Bowl pelikokemukseen liittyviä kysymyksiä.
Muistatko vielä vanhan Duel Mastersin? Violettipaitaisen piikkitukan korttihirviöineen? Ai etkö? No ei se mitään! Nyt sinulla ja kavereillasi on silti mahdollisuus oppia pelaamaan Duel Masters -korttipeliä ja tulla Kaijudo-mestariksi! Luento käsittelee ensimmäisen ja Sacred Lands kausien olentojen ja loitsujen ominaisuuksia sekä korttipelin alkeita että animesarjaa lyhyesti. Myös peliä pelanneet ja sarjaa katsoneet/mangaa lukeneet voivat oppia uutta kehittäen strategiaansa ja löytää helpommin peliseuraa. Kettou Da! Hyväksytkö haasteen!
Ironspine on julkaissut muun muassa roolipelit Heimot ja Astraterra. Vuosien varrella roolipelien suunnitteluun ja julkaisuun on muodostunut oma kaavansa. Miten roolipelin suunnittelu tapahtuu Ironspinen tapaan. Mitkä ovat pelisuunnittelun eri vaiheet ja mitä suunnittelussa tulee ottaa huomioon.
Esitelmä keskittyy erityisesti erilaisiin käytännön seikkoihin ja tuotannon kokonaisuuden kannalta oleellisiin asioihin.
Praedor-roolipelin julkaisemisesta tulee joulukuussa 15 vuotta. Sarjakuvataiteilija Petri Hiltusen samannimisiin fantasiasarjakuviin pohjautuva pulp-henkinen roolipeli on ollut yksi suosituimmista ja ennen kaikkea pelatuimmista kotimaisista roolipeleistä. Pelin kirjoittaja Ville "Burger" Vuorela kertoo roolipelin syntyvaiheista, suunnittelufilosofiasta, vastaanotosta, sudenkuopista ja tulevaisuudensuunnitelmista sekä erikseen, että osana kasvavaa Praedor-brändiä.
Esitelmässä on Petri Hiltusen kuvitus, mutta ei ruotsinkielistä tekstitystä.
Tule päättäjäisiin kuuntelemaan kiitos-puheet ja seuraamaan turnauksien palkintojenjakoa.